|
Gegroet,
ik ben nieuw hier, en op zoek naar de titel van een Canadese jeugdserie die, denk ik, op de BRT liep in de tijd dat de jeugdprogramma's nog op TV1 werden uitgezonden. Het ging over een jongen, die overigens ook de verteller was, en een meiske. Hij ontmoet haar in de eerste aflevering in een soort hut/huisje, waar ze piano aan het spelen was. In de intro zien we ze overigens allebei aan een piano zitten, ik dacht dat zij het hem leerde, doch hier ben ik niet zeker van. Op de relatie tussen deze twee jongelingen na, denk ik niet dat er een rode draad door de serie loopt.
Bij gebrek aan een rode draad en namen zal ik maar een paar afleveringen beschrijven die ik mij meen te herinneren. Een van de afleveringen volgt op de aflevering van hun eerste kus. Zij biecht deze kus op in de biechtstoel. Wanneer ze achteraf aan de jongen vertelt dat ze de kus heeft opgebiecht, is hij bang dat ze het aan haar vader heeft verteld, terwijl ze het eigenlijk aan haar biechtvader had verteld. Ik dacht dat hij overigens in dezelfde aflevering naar de tandarts moest. Kennlijk bang dat zo'n kus sporen nalaat, houdt hij zijn mond dichtgeklemd. Het verdict was dat zijn wijsheidstanden eruit moesten. Op het einde delen de hoofdrolspelers een tweede kus.
In een andere aflevering die ik mij goed herinner, komt het meiske niet voor. De jongen is met zijn familie op een soort kampeervakantie, maar het regent pijpenstelen, en de mobil-home komt vast te zitten in te modder. Zeer frustrerend was het feit dat het radioweerbericht melding gaf van zeer zonnig weer. Het gefrustreerde antwoord van zijn vader was dat hij in Ottawa zat en dus niets van het weer daar wist. Bij het losmaken van de camper, worden ze geholpen door een indiaan, die een voor wijsheid geziene grap vertelt: "als ge naar boven kijkt en uw oog wordt nat, zijt ge ofwel aan het wenen, ofwel regent het". Op het einde komen ze los en voorspelt de radio regen (wat dus zon inhoudt), waardoor de vakantie toch nog goed eindigt.
Er was ook een aflevering die begint en eindigt op een bowlingbaan (het tussenliggende stuk is mogelijk hetgeen ik beschrijf in de volgende paragraaf) Er is een bowlingwedstrijd tussen de jongens en de meiskes. Zowel in het begin als op het eindfragment gooit het meiske een strike en daagt de jongen uit met een blik die hij kennelijk niet kan weerstaan.
Als laatste voorbeeld haal ik een soort van vlagontwerpwedstrijd op hun school aan. Een veel voorkomend thema bleken negen bevers voor de negen provincies te zijn. (Canada heeft 10 provincies, wat mij doet vemoeden dat het rond het onafhankelijkheidsreferendum van Quebec gebeurde (de negen bevers staan vaak symbool voor de engelse provincies), wat zou willen zeggen dat er niet overdreven veel uitstel zat tussen de Canadese en Belgische uitzending). Ik dacht dat de uiteindelijk winnaar gewoon een canadese vlag maar met blauwe banden had gemaakt.
Een detail dat misschien kan helpen is dat hij joods is, en zij katholiek.
Hopelijk, kan mijn zoektocht hier eindelijk ten einde komen
Thomas
|